Prečo sa uprednostňuje hovädzie mäso?

Phil Heath, Arnold, Shawn Ray, Cutler— všetci uprednostňovali vo svojom jedálničku hovädzie mäso.

Hovädzie mäso má vyšší obsah železa a vitamínov B3 a B12. Tie sú kľúčové pri tvorbe energie v tele a jej transporte do pracujúcich svalov. Dostatočný príjem môže zlepšiť výkon.

Hovädzie mäso (100g): 145 kcal, 25 g bielkovín, 4,2 g tuku5,6 mg vitamínu B3, 5,4 mcg vitamínu B1, 3,6 mg železa

Železo slúži ako prenášač kyslíka v krvi, ktorý je dôležitý aj pre tvorbu energie vo svale. Železo strácame potením, vylučovaním a zvlášť pozor si musia dať ženy počas menštruácie. Preto je odporúčaná denná dávka pre ženy (18 mg) vyššia ako u mužov (10 mg).

Vitamín B3 funguje ako enzým na tvorbu energie. Urýchľuje využitie glukózy vo svale a zlepšuje prekrvenie. Preto sa pridáva aj do energetických nápojov a jeho nadmerná konzumácia je charakteristická sčervenaním tváre a svrbením. Okrem hovädzieho sú dobrým zdrojom aj arašidy a arašidové maslo. Odporúčaná denná dávka je 16 mg.

Vitamín B12 je dôležitý pre krvotvorbu a činnosť nervovej sústavy. Krv rozváža po tele živiny a zabezpečuje aj prísun zdrojov energie do svalov. Spätne odplavuje splodiny metabolizmu. Odporúčaná denná dávka je 3-6 mikro-gramov. Nachádza sa v živočíšnych produktoch, preto vegáni môžu mať problém pokryť denné dávky tohto vitamínu. Dobrým zdrojom je hovädzia pečeň, ktorá v sto gramovej porcii pokryje dennú dávku pre muža.

Vhodný výber mäsa je individuálna záležitosť. Vyžaduje si to dlhodobejšie pozorovanie vlastného tela a jeho reakcie na rôzne druhy potravy. Niektorí športovci sa vyhýbajú červenému mäsu, ktoré im spôsobuje tráviace ťažkosti. Preferujú ľahšie mäso (kuracie, králičie, ryby). Ľahšia stráviteľnosť je kľúčová najmä v čase okolo tréningu.

Marek

Napíšte a stlačte Enter pre hľadanie

Nákupný košík